//

Ganjaran Hadir Awal Solat Jumaat

Ganjaran Hadir Awal Solat Jumaat



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

.
Rasulullah SAW pernah bersabda: “Sesungguhnya manusia akan duduk di sisi Allah pada hari kiamat mengikut qadar (cepat dan lambatnya mereka) pergi menghadiri Jumaat.”  (Riwayat Abdullah bin Masud)
.
.
Catatan Kehadiran:
Ganjaran datang awal waktu ke masjid bagi Solat Jumaat;
.
Imam Syafie, juga beberapa ulama lain berpendapat, sunat pergi ke masjid sejak daripada waktu terbit fajar lagi. Imam Malik pula berpendapat bahawa waktunya ialah sekira-kira sejam sebelum matahari tergelincir.
Rasulullah SAW bersabda: “Ketika datangnya Jumaat, Allah mengutus malaikatnya turun ke bumi membawa kalam daripada emas dan kertas daripada perak, untuk  mencatat nama siapa yang masuk ke masjid. Selesai mengerjakan solat Jumaat, malaikat itu kembali ke langit, lalu melaporkannya kepada Allah: “Wahai Tuhan kami, kami sudah mencatat siapa yang masuk masjid dan bersolat Jumaat.” Lalu Allah Taala menjawab: “Wahai malaikat-Ku, demi Kemuliaan-Ku dan demi Kebesaran-Ku, sesungguhnya sudah Aku ampuni segala dosa mereka.” (Raunaqul-Majalis)
.
Dinyatakan dalam sebuah hadis, bahawa para malaikat mencari orang yang terkemudian daripada waktunya pada hari Jumaat. Mereka bertanya sesama sendiri, “Apakah yang dikerjakan oleh orang yang berkenaan. Apakah yang menyebabkan orang yang berkenaan terlambat datang?” Maka berdoalah para malaikat; “Ya, Allah, ya Tuhanku! Sekiranya orang itu terkemudian kerana miskin, maka kayakanlah dia, kalau kerana sakit, maka sembuhkanlah dia, kalau kerana sibuk, maka berikan kelapangan waktu untuk beribadat. Kalau kerana bermain-main, maka hadapkanlah hatinya untuk mentaati-Mu.”
.
Baginda SAW telah meletakkan garis panduan yang harus diikuti bagi menghadiri Solat Jumaat. Diantaranya adalah membersih, mengemas dan merapikan diri dengan sebaik-baiknya mandi dan menyucikan diri agar jemaah lain tidak terganggu oleh bau badan atau pakaian yang tidak menyenangkan. Hal ini untuk memastikan ibadat Jumaat itu benar-benar dapat mendidik jiwa orang yang menghadirinya.
Datanglah awal ke masjid dengan penuh ketenangan, tidak tergopoh-gapah bagi mendapatkan saf yang paling depan, berzikir, membaca al-Quran serta berpeluang mendengar khutbah dengan jelas.
.

والله أعلم بالصواب

 (Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)



Artikel Berkaitan:

  1. RUKUN DAN ADAB KHUTBAH JUMAAT 
  2. Ganjaran Amalan Sunat Hari Jumaat Digandakan  
  3. 15 Keutamaan Dan Keistimewaan Hari Jumaat  
  4. Ganjaran Hadir Awal Solat Jumaat 
  5. Hari Jumaat ~ Waktu Mustajab Berdoa 
  6. Perbanyak Membaca Selawat Di Hari Jumaat 
  7. Dosa Jual Beli  & Tinggalkan Berurus Niaga Ketika Azan Jumaat 
  8. Kenapa Hari Jumaat Yang Jadi Hari Besar Umat Islam?

2014@abdkadiralhamid 

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Ganjaran Hadir Awal Solat Jumaat"

Post a Comment

Silahkan komentar yg positip