//

Zikir Dan Doa Ketika Tawaf

Zikir Dan Doa Ketika Tawaf

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

.
Membaca doa-doa tertentu semasa melakukan Ibadah Tawaf adalah amat digalakkan dan sangat baik jika dapat dihafal oleh para jemaah. Namun begitu, kita boleh juga bertalbiyah, bertasbih, berzikir dengan zikir-zikir yang disarankan atau dengan membaca Al-Quran. 
.
Zikir-Zikir Semasa Tawaf
.
Para jemaah bolehlah mengatur sendiri zikir dan doa yang hendak dibaca semasa melakukan tawaf. Adalah lebih mudah lagi jika kita berzikir dan berdoa dengan doa atau zikir yang lazim kita lakukan seharian. Sebagai contoh:

   a.  Zikir Lazim bagi setiap pusingan tawaf;
 .Doa zikir Bertawaf - Copy.
.
b. Dalam setiap pusingan, ketika sampai di kawasan antara dua rukun (sudut Kaabah) iaitu Rukun Yamani dan Rukun Hajar Aswad bacalah:~
.
Doa Antara Dua Rukun Yamani 1.
Dengan membaca zikir-zikir dan doa lazim ini maka secara automatik kita akan lebih berkeyakinan dan mengetahui sama ada pusingan tawaf  kita telah cukup 7 keliling atau sebaliknya.
.
.
.

DOA-DOA KETIKA TAWAF

.
Antara doa-doa yang sering diamalkan sewaktu tiba di tempat-tempat mustajab berdoa ketika melakukan Ibadah Tawaf adalah seperti berikut:~
.
.
1.      Doa Pertama Ketika Tawaf
.
Doa Ketika Tawaf 1 - Copy.
“Maha suci Allah dan segala kepujian adalah kepunyaanNya, tidak ada Tuhan yang disembah dengan sebenarnya melainkan Allah; Allah Yang Maha Esa. Tiada daya upaya dan kekuatan melainkan dengan pertolongan Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar. Selawat sejahtera ke atas Rasulullah

Ya Allah ya Tuhanku! Daku lakukan ibadat ini kerana beriman kepadaMu dan mengakui kitabMu, menyempurnakan janji denganMu dan menurut perjalanan (sunnah) nabiMu dan kekasihMu, Nabi Muhammad .

Ya Allah! Sesungguhnya daku meminta kepadaMu keampunan, kesihatan yang sempurna dan penolakan yang berkekalan daripada bala bencana sama ada pada agama, dunia dan akhirat serta mendapat kemenangan dengan beroleh syurga dan keselamatan dari api neraka.”
.
Selain daripada doa ini, boleh juga dibaca doa antara dua rukun di atas.
.
.
   2.  Doa Kedua Di Antara Dua Rukun (Sudut Kaabah)
.
Doa Di Antara Dua Rukun Kaabah 2 - Copy.
“Ya Allah Ya Tuhanku! Sesungguhnya rumah ini rumahMu, Tanah Haram ini milikMu, keamanan ini kepunyaanMu, daku ini hambaMu, dan anak hambaMu di sini tempat orang berlindung denganMu daripada api neraka, maka haramkanlah daging kami dan kulit kami daripadanya.

Ya Allah ya Tuhanku! Jadikanlah kami cintakan iman, hiaskanlah iman itu di hati kami dan jadikanlah kami dari golongan orang-orang yang benci kepada kekufuran, derhaka dan maksiat, jadikan kami dari golongan orang-orang yang bijak.

Ya Allah ya Tuhanku! Peliharakanlah diriku daripada azabMu di hari yang Dikau akan bangkitkan hamba-hambaMu. Ya Allah ya Tuhanku kurniakanlah kepadaku syurga tanpa dihisab.”
.
.
   3.  Doa Ketiga Di Antara Dua Rukun (Sudut Kaabah)
.
Doa Di Antara Dua Rukun Kaabah 3 - Copy.
“Ya Allah ya Tuhanku! Sesungguhnya daku berlindung denganMu daripada kejahatan ragu-ragu (syak), syirik, permusuhan, munafik, perangai yang jahat, pandangan yang buruk dan daripada perubahan yang tidak baik sama ada terhadap harta, isteri dan anak-anak.

Ya Allah! Sesungguhnya daku pohon daripadaMu keredhaan dan syurgaMu, daku berlindung denganMu daripada kemurkaanMu dan neraka.

Ya AlIah ya Tuhanku! Sesungguhnya daku berlindung denganMu daripada fitnah kubur, juga fitnah hidup dan mati.”
 .
.
  4. Doa Keempat Di Antara Dua Rukun (Sudut Kaabah)
.
Doa Di Antara Dua Rukun Kaabah 4.
“Ya Allah ya Tuhanku! Jadikanlah hajiku haji yang diterima, usaha yang dipuji, dosa yang diampunkan, amal soleh yang makbul dan perniagaan yang tidak rugi. Wahai Tuhan Yang Maha Mengetahui isi hati, keluarkanlah diriku daripada gelap-gelita kepada terang-benderang cahaya.

Ya Allah ya Tuhanku! Sesungguhnya daku pohon dariMu perkara-perkara yang menyebabkan turunnya rahmatMu serta mendapat keampunan, keselamatan daripada segala dosa, beroleh segala jenis kebajikan, berjaya mendapat syurga dan selamat daripada api neraka.

Ya Allah ya Tuhanku! Jadikanlah diriku berpuas hati dengan pemberian yang Dikau kurniakan kepadaku, berkatkanlah apa yang Dikau anugerahkan kepadaku dan gantikanlah apa yang hilang dariku dengan apa yang baik dariMu.”
.
.
   5.   Doa Kelima Di Antara Dua Rukun (Sudut Kaabah)
.
Doa Di Antara Dua Rukun Kaabah 5 - Copy.
Ya Allah ya Tuhanku! Berikanlah daku naungan ArasyMu pada hari yang tidak ada naungan melainkan naungan ArasyMu, tidak ada yang kekal melainkan zatMu dan berilah daku minum dari kolam nabiMu Muhammad suatu minuman yang sedap dan lazat yang kami tidak akan merasai dahaga seslepas itu buat selama-lamanya.

Ya Allah ya Tuhanku! Sesungguhnya daku pohon kepadaMu kebajikan sebagaimana yang dipohon oleh nabiMu Muhammad , dan daku berlindung denganMu dari kejahatan seperti yang dipohon perlindungan oleh nabiMu Muhammad .

Ya Allah ya Tuhanku! Sesungguhnya daku pohon daripadaMu syurga dan nikmatnya juga daripada apa-apa yang menghampirkan daku kepadanya sama ada dengan perkataan, perbuatan atau amalan. Daku berlindung denganMu daripada neraka dan apa-apa jua yang menghampirkan daku kepadanya sama ada dengan perkataan, perbuatan atau amalan.
 .
.
  6.  Doa Keenam Di Antara Dua Rukun (Sudut Kaabah)
.
Doa Di Antara Dua Rukun Kaabah 6 - Copy.
Ya Allah ya Tuhanku! Sesungguhnya banyak tanggungan-tanggunganku terhadapMu dan di antara daku dengan makhlukMu.

Ya Allah ya Tuhanku! Apa-apa jua kesalahanku terhadapMu, maka ampunkanlah, apa-apa juga kesalahan di antara daku dan makhlukMu, maka daku minta Dikau tanggungkan untukku. Dan kayakan daku dengan yang halal dari yang haram, dengan ketaatan dari kemaksiatan dan dengan kurniaanMu dari kurniaan selainMu. Ya Tuhan Yang Maha Luas Keampunan.

Ya Allah! Sesungguhnya rumahMu ini Maha Agung, zatMu itu Maha Mulia dan  Dikau ya Allah Tuhan Yang Maha Lemah Lembut, Maha Pemurah, Maha Agung sukakan keampunan, ampunilah dosaku!

 .
.
   7. Doa Ketujuh Di Antara Dua Rukun (Sudut Kaabah)
.
Doa Di Antara Dua Rukun Kaabah 7 - Copy.
Ya Allah ya Tuhanku! Sesungguhnya hambaMu pohon dikurniakan iman yang sempurna, keyakinan yang sebenar-benarnya, rezeki yang luas, hati yang khusyuk, lidah yang sentiasa menyebut-menyebut namaMu, barang-barang halal yang baik, taubat yang bersungguh-sungguh sebelum mati, keampunan dan rahmat sesudah mati, kemaafan ketika dihitungkan amalan, kejayaan dengan mendapat syurga, dan keselamatan dari neraka, dengan kasihan belasMu ya Tuhan Yang Maha Mulia, Yang Maha Pengampun.
Ya Tuhanku! Tambahkanlah ilmu kepadaku dan masukkanlah daku ke dalam golongan orang-orang yang baik.
 .
.
Namun begitu para jemaah bebas membaca apa-apa doa atau zikir yang difahami. Afdhalnya jika dapat dibaca doa-doa yang maa’thur iaitu yang datang daripada Para Nabi ataupun dari al-Quran.

Alangkah bagusnya kalau kita dapat menyusun bacaan-bacaan tersebut yang sekali gus dapat mengingatkan kita akan bilangan tawaf yang telah kita lakukan. Jadi dapatlah kita mengelakkan keraguan atau was-was dalam bilangan pusingan tawaf yang telah kita lakukan. Yang penting, jangan dibiarkan tawaf kita itu kosong tanpa apa-apa doa.

Adalah sukacita dinyatakan bahawa membaca doa-doa tersebut bukanlah suatu yang diwajibkan. Malahan ibadah tawaf tetap sah kalau kita tidak membaca apa-apa doa pun. Betapa ruginya kita jika tidak mengambil kesempatan di tempat yang barakah, yang mana Allah سبحانه وتعالى menurunkan 60 rahmah kepada orang yang sedang tawaf.

Sabda Rasulullah , “Setiap hari, Allah menurunkan 120 rahmat di Masjidilharam, 60 rahmat diberikan bagi yang tawaf, 40 rahmat diberikan bagi mereka yang solat, dan 20 rahmat bagi merekayang menyaksikan.”(Hadis Riwayat Baihaqi dari Ibnu Abbas r.a.).
.
.
والله أعلم بالصواب
Wallahu A’lam Bish Shawab
 (Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)

2014@abdkadiralhamid

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Zikir Dan Doa Ketika Tawaf"

Post a Comment

Silahkan komentar yg positip